Min lilla sprätt

kommer att vara gristrött idag på dagis! Igår var det middag hos J´s mormor och morfar, morfarn fyllde år, och efter det så var vi och fikade hos Åsa som också fyllde år. Detta ledde till att Lucas åt välling  i mitt knä i soffan strax innan 22, han sov nästan när jag bar in honom till J som redan lagt sig. Efter 5min hör jag att han sitter och leker i sängen!! Inte ett dugg trött, satt och skrattade och kastade nappar... Så jag fick gå och lägga mig så han somnade runt 22.30. Jag kollade på desperate housewives på datorn medans killarna sov.
Vid 4 (som vanligt) började han vakna till och fick välling, åt den sovandes, men när den var slut så for ögonlocken upp! Pigg som en mört, låg han och tittade och vägrade somna om! Visst jag klarar att sova endast 5-6 timmar om natten, men en 13månaders unge bör nog sova mera! Hur som, så somnade han om runt 6, så väckte honom 7.45, klädde på honom och åkte till dagis. Dom berättade att det hade gått så bra igår, han hade lekt så mycket och varit glad hela dagen! Undra hur det kommer bli idag... Han började inte gråta direkt heller idag, utan inte förän jag ställde ner honom på golvet. Så små,små framsteg märks direkt!:)

Nu har jag sagt till pappan att köpa tjockt typ i hammarn, som vi kan hänga över sovrumsfönstret om natten. Kanske hjälper lite, när han vaknar och det är ljust... Men annars så ge mig tips, jag är less på att ha det såhär nu! Det är ju jobbigt för Jocke med, att vakna en timme tidigare än han ska upp varje gång... 
Lucas borde igentligen inte ens vara hungrig om natten, han äter en portion gröt, på kvällen med och efter det en flarra välling...

Nu har jag suttit och skickat bilder till bloggen, via MMS, billigt... Snacka om att jag skulle ha nytta för en iphone! Eller hur?!?!:)

Här är lite från mobilen, på min söta piggelin!



Inte så pigg och glad:




Kommentarer
Postat av: Helena

Men sötnosen! Gud, vilken modell han är. Blir lika söt på varenda bild ju.

Har funderat lite nu och mina tips som jag kan ge är först och främst mörkt i rummet, men det skulle ni ju ta tag i. På natten är det mörkt och är det mörkt så sover man. För det andra så tror jag, om han vaknar vid ungefär samma tid varje natt, att det är en vana för honom att få mat vid den tiden. Han behöver ingen mat på natten längre. Han ska kunna sova 12 timmar utan att äta. Och det har ju Freja gjort sen hon var 8 månader. Så det funkar! Jag tror att ni måste bestämma er för att sluta ge honom mat då. Jag förstår tanken, jag kunde inte sluta amma för att jag gav freja mat så fort hon vaknade för att hon skulle somna om. Men på Lucas verkar det inte funka längre. Får han mat nu blir han pigg. Så ta några dagar då ni vägrar ge honom mat. Låt honom ligga kvar i sängen, ni kan ju turas om i gästrummet så att iaf en får sova, och låt honom inte få mat och inte leka. Till slut kommer han att inse att det inte är någon mening att vakna vid den tiden, för inget kommer att hända. Barn vänjer sig av ganska fort. Hans klocka kommer att ställas om till 7.45 om ni står ut. Men tänk såhär också om ni måste vara uppe några timmar på natten i några dagar för att han blir arg för att han inte får mat som han brukar. I 13 månader har ni vaknat av honom.. vad gör några dagar till?? Och var bestämd. På natten sover man. Finns inget roligt som händer och ingen mat som utdelas.. jag lovar snart kommer han att sova. Han kommer att fatta. Fast det tar några dagar. Men om man är bestämd..Och man får räkna med att vara vaken med honom. Men inget leka eller äta..Ja det är mina råd. Ja eller jag vet inte! Vet ju hur svårt det är. Gick ju nästan in i väggen av att inte få sova..men jag vet ju också att mitt problem var att jag/vi inte var konsekvent. Vi bestämde att vi skulle göra något men gav oss alltid när hon var ledsen eller vad det nu kunde vara.. Så hon fick konstiga signaler från oss. När vi tog tag i det på riktigt var det som att hon hade väntat på det! Det funkade ju på en gång. Utan att strula.. MAGISKT! Oj vad långt det blev..

2011-05-06 @ 13:28:51
URL: http://ochkompani.blogg.se/
Postat av: Helena

Nämen fy, nu satt jag och tänkte. Nu låter det ju som att jag är någon jäkla besserwisser när det kommer till att få barn att sova. Det är jag ju inte.. Alltså jag vill inte att det ska låta så.. Alla gör ju som det passar dem bra osv. Hoppas inte att du tog illa upp.

2011-05-06 @ 13:37:09
URL: http://ochkompani.blogg.se/
Postat av: sara

hola!

Det var någon bokserie som heter hungerspelen el liknande, hoppas att den är bra.

2011-05-06 @ 14:30:11
URL: http://masaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0